مقالات

چقدر در مورد کیش اطلاعات داری؟

 

آیا تا کنون به جزیره زیبای کیش سفر کرده‎اید؟ آیا می‎دانید چرا کیش تا به این اندازه در بین ایرانیان و حتی غیر ایرانیان محبوب است؟ اصلا چرا باید به کیش سفر کنیم؟

از گذشته و روزگاران قدیم، اندر مزایای سفر بسیار ‎گفته‏‎‎اند. اینکه سفر انسان را پخته تر می‎کند، «بسیار سفر باید، تا پخته شود خامی» و … امروزه نیز با تحقیقات گوناگون مشخص شده است که سفر به گوشه و کنار جهان، از ما انسانی باهوش‌تر میسازد؛ ذهن‌مان را بازتر و خلاق‌تر نیز می‌کند. سفر چشمان شما را به زندگی و جهان پیرامونتان باز می‌کند. پس از آن با نگاهی متفاوت‎تر به دنیا نگاه خواهید کرد. سفر کردن به شما چشم‎انداز می‌دهد؛ شما را به چالش می‎کشد.

این جزیره از سوی سازمان گردشگری به عنوان چهارمین مقصد گردشگری در جنوب غرب آسیا اعلام شده است.

 

برای شروع یک سفر خوب و به یادماندنی، حتما نیازی به برنامه‎ریزی‎ چند ماهه و صرف هزینه‌های آنچنانی نیست. سفر کردن را می‎توانیم از همین شهرها و جزایر اطراف خودمان آغاز کنیم. نه ویزا می‎خواهد، نه عوارض خروج از کشور، نه دلار می‎خواهد و نه ارز مسافرتی. یکی از زیباترین مقاصد هم می‎تواند همین جزیره زیبای کیشِ خودمان باشد.

از همه مهمتر اینکه، تقریبا با هرسقف بودجه‏‎ای می‎توانید به این جزیره سفر کنید و از زیبایی‎های آن لذت ببرید. حتی می‎توانید با خودروی شخصی‎تان هم به این جزیره سفر کنید. تنها کافیست تا در یکی از بنادر مربوطه، همراه با اتومبیل‌تان سوار یکی از کشتی‎ها شوید. اگر با خودروی شخصی به جزیره سفر کنید، این شانس را دارید تا در مدت زمان کوتاهتری، از تمامی مکان‎های دیدنی و شگفت انگیز آن دیدن نمایید.

می‎توانید از رانندگی‎تان نهایت لذت را ببرید. چرا که در خیابان‎ها و جاده‎های جزیره هیچ چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی نمی‎بینید!

درباره ی کیش

جزیره کیش از نظر موقعیت جغرافیایی، در دهانه‌ی خلیج فارس، نزدیکِ بخش پایانی این شاهراه مهم آبی جهان در محدوده تنگه هرمز واقع شده است. این جزیره از جزایر و توابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است.

کیش هم بناهای کهن تاریخی، هم هتلها و مراکز خرید امروزی و لوکس دارد. در دل این جزیره‎ی فوق‎العاده زیبا سنت، و مدرنیته با هم و در کنار هم جای گرفته‎اند. جزیره، تاریخی به درازای تاریخ ایران زمین دارد. چنانکه از متون تاریخی بر می‎آید، این جزیره زیبا از زمان هخامنشیان بخشی از ایران بوده است. کیش را در گذشته، با نام «قیس» می‌خوانده‎اند که در گذر زمان به نام امروزی آن درآمده است .

این جزیره علاوه بر آنکه امکانات فراوانی برای گردشگران دارد، دارای طبیعتی بکر و زیبا نیز هست.

طبیعت زیبا، ساحل‌های مرجانی، هتل‎های مجلل و بازارهای مختلف، حتی می‎تواند جایگزین خوبی برای سفر به خارج از کشور به شمار بیاید.

جزیره کیش با داشتن سواحلی مرجانی، دریایی زلال و شفاف، مراکز خرید لوکس و گران قیمت، هتل‌های مجلل و چند ستاره، باغ وحش، آکواریوم، باغ پرندگان، دلفیناریوم، شهر تاریخی حریره، شهر زیر زمینی کاریز، کلبه هور، داشتن امکانات ورزشی و آبی مفرح و حیات دریایی متنوع، پارک‌های ساحلی و تفریحی مانند پارک هنر، سواحل ماسه‌ای-مرجانی، کشتی‌های تفریحی و همچنین کشتی به گل نشسته یونانی، مقصدی رویایی و به یاد ماندنی برای گردشگران شده است.

همانطور که پیشتر گفتیم، جزیره کيش داراي جاذبه هاي طبيعي و آثار باستاني ديدني بسیاری است که آشنايي با آنها خالي از لطف نيست.

خانه اعیانی (بومیان):

سفر به کیش

خانه اعیانی(بومیان )، یکی از جاذبه‎های گردشگری جزیره کیش است. متاسفانه از این خانه چندان نامی برده نمی شود. این خانه زیبا و تاریخی دارای وسعت بسیار زیادی است. و آثاری که از این خانه بدست آمده است حکایت از تعلق این خانه به دوران ایلخانیان دارد.

 

شهر باستانی حریره:

شهر باستانی حریره در کیش ، با قدمتی 800 ساله، از دیگر بناهای بسیار دیدنی این جزیره به شمار می‎رود. این شهر کهن در دل غار و کوه‎های مختلف ساخته شده است. شهر حریره به عنوان یکی از زیباترین آثار باستان شناسی دنیا شناخته می‎شود. سکه های تاریخی، ظروف مسی، سنگ قبر و یک ارابه توپ از جمله اشیایی هستند که در این شهر تاریخی کشف شده‌اند. عملیات باستان شناسی برای کشفیات بیشتر در این شهر همچنان ادامه دارد.

وسعت بقايای این شهر قدیمی حدود 120 هكتار است. شهر، از نظر موقعیت مکانی، در بخش شمالي جزيره قرار دارد. بازدید از شهر باستانی حریره رایگان است و هزینه‎ای ندارد.

 

شهر زیر زمینی کاریز:ُ

 

سفر به کیش

شهر زیر زمینی کاریز، از دیگر جاهای دیدنی و تاریخی جزیره کیش است. اين شهر زيرزميني یکی از شگفت انگیزترین شهرهای زیرزمینی است که تا به امروز کشف شده است. کاریز واژه‎ی فارسیِ قنات است. این شهر باستانی 2500 ساله دارای قنات‎هایی است که در آن زمان هم می توانستند آب شیرین را همیشه در اختیار ساکنین شهر قرار دهند.

شهر باستانی کاریز با وسعتي بيش از ده هزار متر مربع، در عمق 16 متري زمين قرار دارد. سقف كاريز از كف قنات 8 متر ارتفاع دارد و مملو از سنگواره ، صدف و  مرجانهايي است كه قدمت آنها بين 270 تا 570 ميليون سال تخمين زده شده است.  در فاز یک این شهر غرفه‎های صنایع دستی و رستوران‎های مختلف مخصوص گردشگران قرار دارد. این شهر همچنین شامل حمام های باستانی با صحن و حصاری ۵۰۰ متری است، که بسیار زیبا و دیدنی می‎باشند.

کلبه هور:

 

کلبه هور، از دیگر زیبایی‎ها و شاهکارهای ایران کهن در این جزیره است. در غربی ترین نقطه کیش دماغه ای وجود دارد که از قدیم کلبه هور نامیده می شده است. جذابیت دماغه کلبه هور بیشتر به خاطر طبیعت وحشی این منطقه است که در اکثر مواقع سال برخورد موجهای بزرگ با صخره های سنگی بسیار هیجان برانگیز است لنج به گل نشسته در ساحل کلبه هور جلوه خاصی به ساحل این منطقه داده است. این لنج که در حدود ده سال گذشته به گل نشسته بر خلاف کشتی یونانی که نشانگر رونق تجارت بین المللی کیش در گذشته است، نمادی از کار و تلاش بومیان جزیره کیش در شغل سنتی ماهیگیری می باشد.در این مجموعه، آب شوری که بوسیله انرژی باد از اعماق زمین به بالا کشیده میشود؛ با بهره گیری از انرژی خورشیدی، شیرین و قابل شرب می‎گردد. بازدید از کلبه هور نیز رایگان است و هزینه‎ای ندارد.

روستای باغو:

سفر به کیش

روستای قدیمی و سرسبز باغو، از آبادی‎های قدیمی کیش است که در جنوب غربی جزیره کیش قرار دارد. این روستاعلیرغم اینکه خاکی بسیار حاصلخیز دارد، اما امروزه به جز چند خانوار کوچک کس دیگری در آن زندگی نمی‎کند. در این آبادی، به دلیل حاصلخیزی خاکش، انبوهی از درختان متفاوت را می توان دید. برخی از این درختان بسیار قدیمی و کهنسال هستند و زیبایی چشمگیری دارند.

آب انبار :

سفر به کیش

آب انبارهای سنتی جزیره کیش، از دیگر جاذبه‎های دیدنی آن محسوب می‍‎‌شوند. این آب‌انبار در سال 1372 خورشیدی، در محل یک آب‌انبار باستانی که به منظور جمع‌آوری آب‌های سطحی بنا شده بود، ساخته شد. این آب‌انبار از دو گنبد و پنج بادگیر تشکیل یافته و شیوه معماری آن به سبک معماری سنتی یزد می‌باشد. احداث بادگیرها همانطور که در معماری بناهای یزدی دیده می‌شود، برای خنک نمودن فضای داخلی بنا بوده است. گفتنی است آب‌انبار پنج بادگیر کیش در مجاورت شهر باستانی حریره و مجموعه درخت سبز واقع شده از این رو گردشگران می‌توانند پس از بازدید از این دو سایت، از آب‌انبار کیش نیز دیدن کنند. معماری خاص این بنا یادآور روزگاران گذشته بوده و برای گردشگران بسیار جالب و دیدنی است.يكي از روش هاي ذخيره آب آشاميدني در قديم الايام در جزيره كيش، ساخت آب انبار بوده است.

کشتی یونانی:

 

سفر به کیش

 

از دیگر دیدنی‌های این جزیره زیبای کیش کشتی یونانی‎هاست. در 4 مرداد سال 1345، در روزی مه‎آلود، کشتی پهن ‌پیکر یونانی به نام کولااف، در غرب جزیره به گل نشست. با وجود هشتاد روز تلاشهای پیاپی، این کشتیِ به گل نشسته بیرون نیامد. این میهمان ناخوانده خلیج همیشه فارس، گویی می‎خواست به نمادی از جزیره زیبای کیش بدل شود. بومیان جزیره می گویند که یونانی ها پس از ترکِ کشتی آن را آتش زده و شاهد سوختن آن بوده اند. این روایت می تواند درست باشد چرا که امروزه هیچ عنصر غیر فولادی در بدنه و عرشه کشتی به چشم نمی خورد.

تماشای منظره غروب دل‎انگیز جزیره با کشتی یونانی، تصویری فراموش نشدنی است. تماشای این کشتی حتی در شب نیز زیبایی خاص خود را دارد. شانس دیدن این تصویر زیبا را از دست ندهید.

 

مسجد ماشه:

سفر به کیش

مسجد تاریخی ماشه، گذر هنرمندان و نخلستانهای کیش، از دیگر مکان‎های دیدنی‎ این جزیره هستند. همچنین بزرگترین پرچم ایران نیز در این جزیره قرار گرفته است، که توجه گردشگران را به خود جلب می‎کند.

 

آب و هوای گرم و مرطوب جزیره کیش در فصل زمستان، رنگ و بویی بهشتی و بهاری به آن می‌دهد. دیدن آب و هوای زیبای بهاری در زمستان، در سواحل مرجانی و دریای نقره فام کیش، زیبایی‎ای دل انگیز و فراموش نشدنی‌ است.

کیش برای کسانی که گرمای تابستان را دوست دارند نیز جای مناسبی برای آفتاب گرفتن در سواحلی زیبا و مرجانی است. مسافران فصل گرم جزیره می‎توانند در این ماهها از جشنواره‌های تابستانی آن نیز بهره ببرند. این جزیره زیبا با امکاناتی فوق‎العاده در کشور، مقصدی جذاب برای گردشگران در تمامی فصول سال است.

در مجموع جزیره کیش بیشترین تراکم امکانات رفاهی را در کشور، به همراه جاذبه‎های طبیعی و باستانی دارد.

با سفر به این جزیره، هرگز سواحل مرجانی کیش، حریره، کاریز، و غروب زیبای جزیره در کنار کشتی یونانی‎ها را فراموش نخواهید کرد. جزیره کیش تا همیشه، به عنوان بخشی از زیباترین خاطرات سفر در زندگی‎تان باقی خواهد ماند.

درخت سبز:

درخت سبز، كهنسال‌ترین درخت لور یا انجیر (همان انجیر معبد) در جزیره کیش است و  چیزی بین 500 تا 600 سال عمر دارد. ابتدا تنه است، ولي با رشد درخت، شاخه هاي آن به سمت زمين آويزان و بعد از مدتي در آن فرو مي روند كه خود به تنه تبديل مي شوند. اين روند آن قدر ادامه مي يابد تا يك درخت با چندين ساقه به هم پیچیده و پیوسته در داخل زمین بوجود می آید.

مردم معتقدند  كه این درخت انرژی های خوبی دارد و به همین دلیل به قصد برآورده شدن نیازشان نخ ها و پارچه‌هایی به شاخه‌های آن می‌بندند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *