مقالات

سفر به کیش و مکان های دیدنی این جزیره

آیا تا کنون به جزیره زیبای کیش سفر کرده‎اید؟ آیا می‎دانید چرا کیش تا به این اندازه در بین ایرانیان و حتی غیر ایرانیان محبوب است؟ اصلا چرا باید به کیش سفر کنیم؟

از گذشته و روزگاران قدیم، اندر مزایای سفر بسیار ‎گفته‏‎‎اند. اینکه سفر انسان را پخته تر می‎کند، «بسیار سفر باید، تا پخته شود خامی» و … امروزه نیز با تحقیقات گوناگون مشخص شده است که سفر به گوشه و کنار جهان، از ما انسانی باهوش‌تر میسازد؛ ذهن‌مان را بازتر و خلاق‌تر نیز می‌کند. سفر چشمان شما را به زندگی و جهان پیرامونتان باز می‌کند. پس از آن با نگاهی متفاوت‎تر به دنیا نگاه خواهید کرد. سفر کردن به شما چشم‎انداز می‌دهد؛ شما را به چالش می‎کشد.

این جزیره از سوی سازمان گردشگری به عنوان چهارمین مقصد گردشگری در جنوب غرب آسیا اعلام شده است.

برای شروع یک سفر خوب و به یادماندنی، حتما نیازی به برنامه‎ریزی‎ چند ماهه و صرف هزینه‌های آنچنانی نیست. سفر کردن را می‎توانیم از همین شهرها و جزایر اطراف خودمان آغاز کنیم. نه ویزا می‎خواهد، نه عوارض خروج از کشور، نه دلار می‎خواهد و نه ارز مسافرتی. یکی از زیباترین مقاصد هم می‎تواند همین جزیره زیبای کیشِ خودمان باشد.

از همه مهمتر اینکه، تقریبا با هرسقف بودجه‏‎ای می‎توانید به این جزیره سفر کنید و از زیبایی‎های آن لذت ببرید. حتی می‎توانید با خودروی شخصی‎تان هم به این جزیره سفر کنید. تنها کافیست تا در یکی از بنادر مربوطه، همراه با اتومبیل‌تان سوار یکی از کشتی‎ها شوید. اگر با خودروی شخصی به جزیره سفر کنید، این شانس را دارید تا در مدت زمان کوتاهتری، از تمامی مکان‎های دیدنی و شگفت انگیز آن دیدن نمایید.

می‎توانید از رانندگی‎تان نهایت لذت را ببرید. چرا که در خیابان‎ها و جاده‎های جزیره هیچ چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی نمی‎بینید!

موقعیت جغرافیایی جزیره کیش

 

جزیره کیش از نظر موقعیت جغرافیایی، در دهانه‌ی خلیج فارس، نزدیکِ بخش پایانی این شاهراه مهم آبی جهان در محدوده تنگه هرمز واقع شده است. این جزیره از جزایر و توابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است.

کیش، این مروارید زیبای خلیج نیلگونِ همیشه فارس، دارای موقعیت بسیار مهم و ویژه‎ای است. وارد شدن سالانه بیش از یک میلیون گردشگر ایرانی و خارجی به این جزیره، نشان دهنده اهمیت بالای آن برای گردشگران است. حضور بسیار بالای گردشگران به جزیره سبب شده است تا کیشِ زیبا، از زیرساخت‌های توریستی بسیار مناسبی هم برخوردار باشد.

کیش هم بناهای کهن تاریخی، هم هتلها و مراکز خرید امروزی و لوکس دارد. در دل این جزیره‎ی فوق‎العاده زیبا سنت، و مدرنیته با هم و در کنار هم جای گرفته‎اند. جزیره، تاریخی به درازای تاریخ ایران زمین دارد. چنانکه از متون تاریخی بر می‎آید، این جزیره زیبا از زمان هخامنشیان بخشی از ایران بوده است. کیش را در گذشته، با نام «قیس» می‌خوانده‎اند که در گذر زمان به نام امروزی آن درآمده است .

این جزیره علاوه بر آنکه امکانات فراوانی برای گردشگران دارد، دارای طبیعتی بکر و زیبا نیز هست.

طبیعت زیبا، ساحل‌های مرجانی، هتل‎های مجلل و بازارهای مختلف، حتی می‎تواند جایگزین خوبی برای سفر به خارج از کشور به شمار بیاید.

جزیره کیش با داشتن سواحلی مرجانی، دریایی زلال و شفاف، مراکز خرید لوکس و گران قیمت، هتل‌های مجلل و چند ستاره، باغ وحش، آکواریوم، باغ پرندگان، دلفیناریوم، شهر تاریخی حریره، شهر زیر زمینی کاریز، کلبه هور، داشتن امکانات ورزشی و آبی مفرح و حیات دریایی متنوع، پارک‌های ساحلی و تفریحی مانند پارک هنر، سواحل ماسه‌ای-مرجانی، کشتی‌های تفریحی و همچنین کشتی به گل نشسته یونانی، مقصدی رویایی و به یاد ماندنی برای گردشگران شده است.

همانطور که پیشتر گفتیم، جزیره کيش داراي جاذبه هاي طبيعي و آثار باستاني ديدني بسیاری است که آشنايي با آنها خالي از لطف نيست.

اسکله تفریحی

سفر به کیش

اسکله تفریحی جزیره کیش همانطور که از اسمش پیداست، اختصاص به تفریح و سرگرمی دارد. باشگاه بولینگ، سینما ۴ بعدی، کلوپ تفریحات دریایی، کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی دلیلی بر این ادعا هستند. این اسکله اغلب جوانان را به سمت خود جذب می‌کند. تماشای دریا، غروب آفتاب، لاک‌پشت‌های دریایی و دلفین‌ها، پرندگان دریایی و به‌خصوص ماهیگیری از جمله جذاب‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در سفرتان به کیش به آن‌ها بپردازید.

 

جاده جهان

سفر به کیش

یکی از جاذبه های توریستی و گردشگری جزیره کیش، جاده جهان می باشد که دورتادور جزیره زیبای کیش کشیده شده است. شما میتوانید با دوچرخه و یا ماشین این مسیر را طی کنید. تجربه رانندگی در این جاده زیبا بسیار لذت بخش است. این جاده فرصت مناسبی برای تماشای تمامی زیبایی های جزیره را در اختیار گردشگران قرار می دهد. ان جاده بسیار خلوت می باشد و در انتها به طبیعت بکر جزیره ختم می شود. در طول این جاده می توان دریا، درختان ، پرواز و فرود مرغان دریایی بر روی ساحل نیلگون خلیج فارس و … را تماشا کرد و لذت برد.

مسافرین عزیز که قصد سفر به کیش در هر زمانی که بخواهند می توانند به این جاده بیایند و از تماشای زیبایی های جزیره لذت ببرند.

 

کیبل اسکی

سفر به کیش

پارک کیبل اسکی کیش یا همان اسکی روی آب یکی دیگه از ورزش های آبی کیش است که بسیارمورد توجه گردشگران تور کیش قرار گرفته است. سرعت کیبل اسکی در کیش بین 20 تا 60 کیلومتر در ساعت می تواند متغیر باشد، اين ورزش آسان، ايمن و لذت بخش، شرايط سني خاصي نداشته و همه افراد مي توانند از 3 سال تا 93 سال از آن لذت ببرند. پارك كيبل اسكي كيش جاذبه اي است كه به راحتي نمي توان از رفتن به آن صرف نظر كرد.

 

پارک ساحلی مرجان

سفر به کیش

یکی از پارک های معروف کیش که به زیبایی کیش افزوده، پارک ساحلی مرجان است. در طول سفر به کیش، برای تماشای طلوع و غروب آفتاب حتما به پارک مرجان بروید و از تفریحات آبی این پارک مفرح لذت ببرید. ساحل صخره‌ای مرجان نظیر سواحل دیگر جزیره پر از ماهی و آبزیان رنگی است و تماشای صدف و حلزون، شقایق‌ها و عروس‌های دریایی در این پارک از جاذبه هیا مختص پارک مرجان است، تنها می بایست مواظب خزه‌ها و مرجان‌ها باشید.

از ویژگی های پارک شهر می توان موارد زیر را نام برد:

  1. آلاچیق و فضا سازی زیبا
    2. پیست دوچرخه سواری
    3. تفریحات آبی متنوع ( جت اسکی، غواصی و … )

 

دوچرخه سواری در کیش

سفر به کیش

یکی از تفریحاتی که در در زمان سفر به کیش نباید از دست بدهید، دوچرخه‌سواری دور جزیره‌ است. طول این مسیر حدود ۷۵ کیلومتر است که به موازات جاده ساحلی ساخته شده است .این مسیر در بخش‌های مختلف جزیره مثل اسکله تفریحی، بازار مرجان، کشتی یونانی و… ایستگاه‌هایی دارد و شما می‌توانید با ارائه کارت شناسایی دوچرخه‌ اجاره کنید. در این ایستگاه‌ها می‌توانید اسکوتر و دوچرخه برقی هم کرایه کنید.

 

جزیره لاکی

سفر به کیش

بیش از دویست میلیون سال است که لاک پشت های دریایی در آب های مناطق گرمسیر زندگی می کنند،.جانوران زیبایی که انگشتان دست و پاهایشان به باله های شنا تغییر شکل یافته و از آنها شناگران ماهر ساخته است. یکی از جاذبه های تفریحی کیش وجود لاک پشت های دریای در خلیج قارس می باشد که گردشگران فراوانی را به جزیره کیش می کشاند.در آبهای درخشان جزیره زیبای کیش دو نوع لاک پشت نوک دار پوزه عقابی “Hawksbill Turtle”و لاک پشت سبز “Eretmochelys imbricata” یافت می شود. در نوار غربی و سواحل سنگی جنوب و غرب جزیره می توان لاک پشت های غول پیکر را مشاهده کرد. وجود لاک پشت های پوزه عقابی و تخم گذاری آنان و همچنین هدایت آنها به دریا یکی از جاذبه های گردشگری این جزیره به شمار می رود. که معرف بخش قدیمی و متفاوتی از تنوع زیستی جهان به شمار می روند.

تخمگذاری لاک پشت های عقابی از اواخر اسفندماه تا اواسط خرداد ماه ادامه دارد و شانس دیدن همزمان تخم گذاری و بیرون آمدن نوزادان از تخم در نیمه دوم اردیبهشت و نیمه اول خرداد برای گردشگران علاقمند وجود دارد. لاکپشت های عقابی حدودا ۵ تا ۶۰ روز پس از تخم گذاری سر از تخم بیرون می آورند و با زحمت فراوان خود را از بین ماسه ها بیرون کشیده و به کمک نور منعکس شده از سطح دریا راه را پیدا کرده و به سمت دریا می روند.

 

سایت آهوان کیش

سفر به کیش

امكان مشاهده آهوی زیبای ایرانی ، از فاصله بسیار نزدیک که در داخل جزیره آزادانه در حال حرکت هستند یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کیش است. در سال 1363 تعداد 30 راس آهو برای حمایت از تکثیر آهوی ایرانی و افزودن جذابیت های جزیره با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست از جزیره خارک به کیش منتقل گردید و اکنون در بیشتر مناطق خصوصاً در شرق و جنوب جزیره به صورت گله های پراکنده دیده می شوند.

دوره بارداری آهو 5-6 ماه و طول زندگی آن حدود 11 سال است. نسل این آهو که در بخشهایی از آسیای مرکزی (قسمتهایی از ایران, جنوب غربی پاکستان , صحرای گبی ) پراکنش دارد به علت شکار بی روبه در معرض انقراض بوده و در لیست قرمز سازمان IUCN قرار دارد.

 

پارک شهر

پارک شهر کیش محل خوبی برای یک پیک‌نیک، پیاده‌روی و تفریح است،  امکانات مفرحی که در پارک شهر کیش فراهم‌شده این امکان را به بازدیدکنندگان می‌دهد تا در طول سفر با تور کیش  ساعت‌ها سرگرم شوید.

از ویژگی های پارک شهر می توان موارد زیر را نام برد:

  1. فضای سبز بسیار زیبا
    2. دریاچه مصنوعی (اولین دریا جه بزرگ کیش)
    3. قایق‌سواری در دریاچه
    4. محوطه بازی کودکان
    5. آلاچیق و باربیکیو
    6. پیست دوچرخه و اسکیت
    7. آب نمای و میدان گل
    8. فضاسازی مناسب برای معلولان

 

شهر حریره

شهر 800 ساله حریره مربوط به سده ۵ تا ۱۰ ه. ق. است و در شمال جزیره کیش واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ شهریور ۱۳۷۶  به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهر حریره واقع در بخش کیش از توابع شهرستان بندر لنگه و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. دوران طلایی شهر حریره کیش از سال ۳۶۷ تا ۹۱۲ هجری قمری بوده‌است. محوطه حریره، براساس نتایج کاوشهای باستان‌شناسی انجام شده، از مجموعه ساحلی و خانه اعیانی، حمام، مسجد و قنات‌های قدیمی تشکیل شده است.گستره خرابه‌هاي شهر قديمي حريره حدود ۱۲۰ هكتار وسعت دارد و روزگاري شهري بزرگ و آباد در منطقه بوده است که بیانگر وجود شهری آباد و بزرگ با جمعیتی کثیر بوده است.

بندر شهر حريره، يك شهر متمركز با معماري برون‌گرا بوده و از معماري دفاعي و درون‌گراي ديگر شهرهاي تاريخي ايران در آن نشاني نيست. ساحل صخره‌اي مرتفع آن از سطح دريا تقريبا 10 متر بلندتر است و وجود سه خليج و دماغه كه نقش بندرگاه طبيعي را دارد و همچنين درياي نسبتاً آرام‌تري از ديگر كرانه‌ها و سواحل جزيره خود عامل شكل‌گيري شهر در ساحل شمالي شده است.

تاكنون عمليات اكتشافي باستان‌شناسي بقاياي شهر تاريخي حريره در سه مجموعه مجزا انجام شده است:

خانه اعياني: خانه اعياني يكي از نمونه‌هاي قديمي مسكن جمعي در حاشيه خليج فارس محسوب مي‌شود و يادآور خانه‌هاي چندخانوار قديمي در داخل فلات ايران و در شهرهايي چون يزد، اصفهان و كاشان است. كاشي‌هاي ستاره‌اي شكلي كه در اين خانه به دست آمده است، همانند كاشي‌هايي است كه زينت بخش بناهاي مهم ايلخاني ايران همچون تخت سليمان و سلطانيه است. پيدايي اين مقدار كاشي كه يقيناً عنصر وارداتي به جزيره است نشان مي‌دهد كه اين عمارت به يكي از ثروتمندان كيش تعلق داشته است.

بخش كارگاهي و صنعتي: مجموعه كانال‌هاي افقي و زيرزميني و چاه‌هاي متعدد در گوشه و كنار، مجموعه‌ي بسيار جالب و نادري را تشكيل مي‌دهد كه هنوز عملكرد آن‌ها روشن نيست، اما به نظر مي‌رسد كه ارتباط مستقيم، با فعاليت‌هاي صيادي (صيد ماهي، مرواريد و مرجان) داشته و براي دسترسي آسان‌تر به دريا احداث گرديده است. شايد هم بتوان فرض كرد كه اين راهروها و كانال‌ها راه‌هاي مخفي بوده است كه در مواقع هجوم و حمله اهالي شهري مي‌توانسته‌اند به طور اضطراري از آن ها استفاده كنند.

مجموعه حمام: اين مجموعه شامل حمامي است با صحن‌هاي متعدد و حصار آن به مساحت تقريبي ۵۰۰ مترمربع. سربينه و گرمخانه و تون حمام در جنوب بخش ذكر شده قرار گرفته و توسط راهرو سرپوشيده‌اي از آن جدا شده است. دو خزينه كوچك و بزرگ در جنوب گرمخانه آخرين بخش ساختمان را تشكيل داده‌اند.باستان شناسان معتقدند اين حمام كه شايد در نوع خود از قديمي‌ترين حمام‌هاي ايراني باشد كه طي كاوش‌هاي باستان‌شناسي كشف و شناخته شده است، و دو دوره متمايز و مجزا از هم دارد (دوره ايلخاني – دوره تيموري) با توجه به ظرفيت محدود حمام و با در نظر گرفتن ديوار بيروني سراسري كه تا مجموعه عمارت اعياني كه در جنوب شرقي حمام و به فراز تپه‌اي بلند قرار گرفته امتداد يافته است. به نظر مي‌رسد كه اين بنا حمامي خصوصي بوده و به صاحب مجموعه اعياني تعلق داشته است.

مسجد شهر حریره: از مسجد جامع شهر حریره بقایای مناره بلند و با شکوه با پلان دایره ای و پلکان داخلی ، پایه ها و ستون های چند وجهی متعدد بر جای مانده، این مسجد دارای آب انباری بوده که مسقف بوده ولی سقف آن به درون آب انبار فرو ریخته است .در حال حاضر هیچ قسمت این مسجد مسقف نبوده است اما بنا به شواهد پوشش سقف مسجد ترکیبی از طاق آهنگی ، طاق  چهار بخشی و سقف تخت ( تیر پوش ) بوده است .  از این مسجد یک مناره و چهار محراب شناسایی شده است. از کل مساحت مسجد  ، 1200 متر به شبستان سرپوشیده یا محل نمازگزاران اختصاص داشته که حدوداً بالغ بر  2200 تا 23000  نفر نمازگزار را پذیرا بوده است .

بنای اولیه مسجد حدوداً نهصد تا هزار سال قبل از یک فضای کوچک با حداکثر سه فرش انداز و محرابی ساده و کوچک شروع شده ( حدودا 900 تا 2000 سال قبل ) و هم زمان با رشد جمعیت و رونق شهر بر وسعت و تزئینات آن افزوده شده است . از اواخر دوره تیموری به بعد در حدود چهارصد سال پیش این شهر رو به افول نهاد و از وسعت مسجد نیز کاسته شد .

در دوره های پایانی با استفاده از مصالح موجود ، مسجد کوچک تری  در محل محراب مرکزی ساخته شد. در کنار مسجد ، بقایای یک برج به چشم می خورد که پایه آن که برجا مانده است که مربع شکل است و اینکه آیا برج کاملاً این شکل را حفظ کرده و یا دایره ای بوده ، مشخص نیست . آخرین یافته های باستان شناسی ، وجود بازار پر رونقی را در کنار مسجد نشان می دهد . این بازار یادآور تجارت سودآور و پر رونق بین المللی این جزیره با کشورهای هندوستان ، چین ، عربستان و زنگبار است .

 

آب انبار

آب انبارهای سنتی جزیره در سال 1372 خورشیدی، در محل یک آب‌انبار باستانی که به منظور جمع‌آوری آب‌های سطحی بنا شده بود، ساخته شد.

این آب‌انبار از دو گنبد و پنج بادگیر تشکیل یافته و شیوه معماری آن به سبک معماری سنتی یزد می‌باشد. احداث بادگیرها همانطور که در معماری بناهای یزدی دیده می‌شود، برای خنک نمودن فضای داخلی بنا بوده است. گفتنی است آب‌انبار پنج بادگیر کیش در مجاورت شهر باستانی حریره و مجموعه درخت سبز واقع شده از این رو گردشگران می‌توانند پس از بازدید از این دو سایت، از آب‌انبار کیش نیز دیدن کنند. معماری خاص این بنا یادآور روزگاران گذشته بوده و برای گردشگران بسیار جالب و دیدنی است.

 

درخت سبز

در اطراف یکی از کهنسال ترین درختان لور جزیره، مجموعه درخت سبز شناخته شده است. درخت سبز چیزی بین 500 تا 600 سال عمر دارد.

این نوع درخت ابتدا تنه است، ولي با رشد آن، شاخه هاي آن به سمت زمين آويزان و بعد از مدتي در آن فرو مي روند كه خود به تنه تبديل مي شوند. اين روند آن قدر ادامه مي يابد تا يك درخت با چندين ساقه به هم پیچیده و پیوسته در داخل زمین بوجود می آید. بر شاخه هاي اين درخت، گره هايي با نخ يا پارچه زده شده است كه در نگاه اول آن را به نوعي مقدس مي نماياند. گروهي از مردم عقيده دارند كه اين درخت شگون دارد و به همين دليل به قصد برآورده شدن نيازشان پارچه هايي به شاخه هاي آن ميبندند.

 

کاریز

کاریز  همان  قنات است و شهر زیر زمینی کاریز، از نقاط دیدنی و تاریخی جزیره است. جزیره کیش دارای 3 رشته قنات با قدمت 2000 ساله است. با استفاده از تونل های یکی از قنات های کیش، مجموعه ای دیدنی و تفریحی در زیر زمین احداث شده است.

مجموعه ی شهر زیر زمینی کاریز یکی از باشکوه ترین ابداعات ایرانیان است. این شهر باستانی 2500 ساله دارای قنات‎هایی است که در آن زمان هم می توانستند آب شیرین را همیشه در اختیار ساکنین شهر قرار دهند. شهر باستانی کاریز با وسعتي بيش از ده هزار متر مربع، در عمق 16 متري زمين قرار دارد. سقف كاريز از كف قنات 8 متر ارتفاع دارد و مملو از سنگواره، صدف و  مرجان هايي است كه قدمت آنها بين 270 تا 570 ميليون سال تخمين زده شده است.  در فاز یک این شهر غرفه‎های صنایع دستی و رستوران‎های مختلف مخصوص گردشگران قرار دارد. این شهر همچنین شامل حمام های باستانی با صحن و حصاری ۵۰۰ متری است، که بسیار زیبا و دیدنی می‎باشند.

 

خانه مردم شناسی

در قدیمی ترین محله های جزیره کیش خانه ای با قدمت 200 وجود دارد که تبدیل شده است به خانه مردم شناسی بومیان کیش. این خانه در زمینی به مساحت یک هزار و 200 مترمربع حدود 200 سال پیش بنا شده و دارای 15 اتاق و دو حیاط مجلسی و حیاط خانوادگی بوده و از سبک معماری کاملا بومی برخوردار است.

خانه مردم شناسی به منظور معرفی تاریخ ، فرهنگ ، آداب و رسوم ، معیشت و صنایع دستی منحصر به فرد بومیان کیش، با هدف اشتغالزایی برای بومیان محله و تحقق توسعه گردشگری پایدار برای جزیره کیش شروع به فعالیت نمود. این خانه نمادی از اصالت مهمان نوازی مردمان کیش است.

صاحب اصلی خانه مرحوم حاج عبدالله بن شاهین شخصیت معروف و محبوب کیش در 80 سال گذشته ، تاجر مروارید و صاحب یکی از بزرگترین لنج های بادبانی آن زمان بود که به حرفه نجاری و گلافی ( لنج سازی ) نیز مهارت داشت و این منزل از سه نسل قبل از خود به ارث برده بود. به منظور معرفی تاریخ ، فرهنگ ، آداب و رسوم ، معیشت و صنایع دستی منحصر به فرد بومیان کیش ، این منزل پس از موافقت صاحب آن و اخذ مجوز لازم از سازمان منطقه آزاد کیش در فروردین 1393 با هدف اشتغالزایی برای بومیان محله و تحقق توسعه گردشگری پایدار برای جزیره کیش به خانه مردم شناسی بومیان کیش تبدیل گردید و تمامی اتاق ها و فضاها با حفظ معماری سنتی و با استفاده از مصالح بومی بازسازی و سبک زندگی بومیان کیش در 80 سال پیش بازسازی شد.

خانه مردم شناسی برای بومیان نسل گذشته کیش بویژه اهالی سفین قدیم منزلت و جایگاه ویژه ای دارد زیرا اغلب آنها مکتب خانه و فراگیری قرآن را در آن گذرانده و در واقع این خانه حکم مدرسه محله سفین را در گذشته داشته است. در این خانه بصورت زنده شیوه معیشت و کار بومیان کیش در دوران قدیم به گردشگران معرفی می شود. همینطور تعداد زیادی از ابزار و وسایل قدیمی پخت و پز، صید مروارید، ماهیگیری، مکان نگهداری خرما و تهیه شیره خرما بصورت سنتی، دو حلقه چاه آب برای تامین آب شرب ساکنان در معرض دید عموم قرار گرفته است.

این خانه دارای دو حیاط است. حیاط مجلسی آن مخصوص مهمان ها و مرد نامحرم به ویژه غریبه هاست و این حیاط از یک در اختصاصی و یک اتاق تابستانی ( مجلس)و یک اتاق زمستانی و تعدادی انبار و یک حلقه چاه برخوردار است. حیاط دیگر این خانه حیاط خانه است که مخصوص خانواده است و مردان غریبه و نامحرم حق ورود به آن نداشتند ، اتاق خواب های زمستانه و تابستانه ، آشپزخانه , مکتب خانه ، اتاق مهمان زنان ، انبار خرما ، انبار علوفه و محل نگهداری گاو و گوسفند و یک حلقه چاه در این حیاط قرار دارند ، این حیاط دارای درب ورودی مخصوص خانواده است. این خانه دارای 15 اتاق است که شامل اتاق مهمان مردان، اتاق زمستانی، انبار خرما و محل استحصال شیره خرما، اتاق تابستانی، آشپزخانه، اتاق خواب، اتاق مهمان زنان، مکتب خانه، حجله و … می شود.

مجلس:

این اتاق مختص میهمانان مرد بوده است و یک اتاق (تابستانی) است که با برخورداری از بادگیرهای تاقچه ای در بخش حیاط مجلسی خانه قرار دارد، جلوی این اتاق سایبانی از برگ های نخل قرار دارد که در تابستان استفاده می شده است. در کل به علت جایگاه اجتماعی ویژه صاحب این خانه در کیش که به کرم و مهمان نوازی نیزمعروف بوده خانه تقریبا در تمامی ایام سال پذیرای مهمان های دور و نزدیک بوده است.

چندول:

فناوری شیره گیری خرما مختص بومیان کیش بوده و سابقه 600 ساله دارد ( آثار بجا مانده از شهر تاریخی حریره و تا کنون این شیوه در هیچ جایی از ایران مشاهده نشده است.

چندول عبارت از اتاقی با ابعاد2* 2 یا بزرگتر که محل نگهداری چند صد کیلو خرما بود یکی از الزام های انبار کردن خرما این بود که در معرض وزش باد نباشد زیرا خرما در معرض باد سریع خشک می شد ، بنابراین چندول را در گوشه ای از حیاط می ساختند و در آن زنبیل های حصیری خرما را انبار می کردند، بعد از مدتی شیره خرما از سبدها تراوش می کرد برای استفاده از شیره کف انبار را با استفاده از ساروج نفوذ ناپذیر می کردند و کف را به صورت وی و پشته درست می کردند جوی ها با شیب ملایم به گوشه ای از چندول دارای حفره برای جمع شیره وجود داشت شیره جمع می شد و بدون نیاز به ورود به داخل چندول شیرخرما را هر چند روز جمع آوری می کردند.

مصیف:

بومیان کیش به اتاقی که جهت استفاده در تابستان که با سبک خاصی ساخته می شود را مصیف ( اتاق تابستانه ) می گویندکه بر روی سکویی با ارتفاع 5/1 متری نسبت به سطح زمین ساخته می شود و دور تا دور آن پنجره و بادگیرهای تاقچه ای می ساختند و در هنگام تابستان هوا در آن جریان پیدا کند و باعث خنک اتاق می شود. این اتاق تنها در تابستان استفاده می شد و زمستان بادگیرهای آن با سنگ و چوب و گل پوشانده می شد.

مطبخ :

بومیان کیش برای آشپزی قسمتی از حیاط را مسقف می کردند و با اختصاص دریچه هایی برای خارج شدن دود ناشی از آشپزی جهت پخت و پز استفاده می کردند. این آشپزخانه ها در نداشت و اغلب در فصل تابستان از آن جهت پخت و پز غذا و نان های محلی و آسیاب کردن گندم و غیره استفاده می کردن،  بومیانی کم بضاعت بجای استفاده از دیوار از دعن (برگ های بافته شده درخت خرما ) جهت ساخت آشپزخانه استفاده می کردند. آشپزخانه این خانه باهمان سبک قدیم احیاء شد و وسایل قدیمی پخت و پز در آن قرار داده شد. هنوز برنج و نمک و نشاسته چهل سال در این مکان قابل مشاهده است.

بیت العود :

اتاق خواب اصلی صاحب خانه بوده و با آینه های بزرگ و کوچک و تزیین شده و تاقچه های آن با ظروف چینی و اشیاء زینتی تزیین شده و محتوی وسایلی از قبیل : صندوق های چوبی ، رادیوهای ، تلویزیون قدیمی ( باقدمت 40 سال ) و یک تخت دونفره چوبی با قدمت 85 سال که صاحب خانه از سفرهای خود به هندوستان خریداری کرده است. این اتاق هم مانند دیگر اتاق ها از حمام مخصوص به خود برخوردار است. این اتاق جزء قدیمی ترین اتاق های خانه است و جهت افزایش استحکام آن از ساروج استفاده شده است. که تا حدود 40 سال پیش مورد استفاده اعضای خانواده قرار می گرفت.

بیت الافروخ :

اتاق مکتب خانه روستای سفین در این خانه بوده است زیرا بومیان تا چهل سال پیش در این خانه قرآن آموزش می دیدند و برای همین این خانه برای آنها ارزش و اعتبار خاصی دارد و یادآور خاطرات دوران کودکی آنهاست. بیت الافروخ ( خانه پسران ) اصطلاحی که به اتاق مکتب خانه و محل آموزش قرآن اطلاق می شود.

بیت القهوه:

اتاق مهمانان زن، اتاقی که مخصوص پذیرایی از زنان محله و مهمان بوده است ، زنان هم همه روزه چه بعنوان دید و بازید و چه به عنوان مهمان به خانه رفت و آمد داشتند . بیت القهوه بعلت اینکه یک قسمت از اتاق مخصوص تهیه قهوه و چای مهمانان بوده به این نام معروف است.

الفرشه  :

حجله، در فرهنگ بومیان در خانه عروس آماده می شد و یکی از اتاق های خانه را به صورت کامل با پارچه های رنگی می پوشاندند و با آینه های بزرگ و کوچک و دیگر وسایل تزینی آن زمان آراسته می شد و عروس و داماد زندگی مشترک خود را در آن شروع می کردند و به مدت حدود یک ماه پا برجا بود.

بخار:

انبار مواد غذایی با توجه به شرایط آب و هوایی جزیره، برای نگهداری مواد غذایی مورد نیاز خانواده در طول سال در واحد مسکونی در نظر گرفته و بخار نامیده می شده است و در آن برنج ، آرد ، خمره های ماهی شور و صندوق های ماهی خشک شده و دیگر مواد غذایی در آن نگهداری می شد.

بخار:

انبار ابزار صید و شناورها  نیز بخار نامیده می شود باتوجه به اینکه صاحب خانه خود دارای یکی از بزرگترین لنج های بادبانی 80 سال پیش کیش بوده که جهت صید مروارید و سفرهای هند و آفریقا از آن استفاده می کرد . دو اتاق های بزرگ این خانه اختصاص به انبار ابزار صید و شناور داشته و تمام تجهیزات لنج ، ابزار غواصی و صید مروارید و ماهیگیری در آن نگهداری می شد.

بخار الهوش:

انبار علوفه گاو و گوسفند،  که بسیار در معیشت بومیان کیش اهمیت دارد و همچنین دارای جنبه مذهبی نیز بوده زیرا وجود دام جهت قربانی ، عقیقه و غیره ضروری بوده و اکثر بومیان در خانه های خود گاو و گوسفند پرورش می دادند. در این خانه هم تعدادی گاو و گوسفند نگهداری می شد که یکی از اتاق های خانه جهت نگهداری علوفه و غذای دام ها استفاده می شده است.

سیم :

تخت خواب تابستانی است که با چوبهای چندل و دعن ( شاخه های بهم بافته نخل ) با ارتفاع 5/1 متری ساخته می شد و شبهای تابستان جهت استراحت و خواب استفاده می شد. این خانه در قدیم دو سیم داشته که یکی از آنها به همان سبک قدیم آن بازسازی شده است.

زریبه:

باغچه منزل بخش مجزایی از حیاط خانه بومیان کیش است که در آن درختان نخل ، کنار، انجیر، لوز(گاروم زندگی ) می کارند و از زریبه جهت کاشت انواع صیفی جات و سبزی ها از جمله گوجه فرنگی ، هندوانه ، خربزه ، پیاز، تربچه و سبزی استفاده می کردند و همیشه یک حلقه چاه جهت آبیاری آن در مجاورت آن حفر می کردند. زریبه این خانه با مجددا احیا شده و وسایل و ابزارهای کشاورزی 80 سال پیش در معرض نمایش قرار دارد.

 

روستای باغو

روستای قدیمی و سرسبز باغو، از آبادی‎های قدیمی کیش است که در جنوب غربی جزیره قرار دارد. این روستا با خاکی حاصلخیز تعداد زیادی درختان بومی دارد اما تنها چند خانوار کوچک در آن زندگی می کنند.

در روستای باغو تعداد زیادی از درختان بومی وجود دارند که شاید شاخص‌ترین آن‌ها درختان کهنسال «لور» باشند. درخت لور یکی از کمیاب‌ترین گونه‌های درختی در جهان است که از خانواده درخت انجیر و دارای برگ های بیضی شکل است  و در  بسیاری از مناطق جنوبی ایران و استان‌های هرمزگان وبوشهر از این گونه درخت یافت می‌شود.

شغل اصلی اهالی روستای باغو دامداری است. بخشی از دام زنده مورد نیاز ساکنان کیش از این روستا فراهم شده و به تازگی نیز اهالی روستا با تولید عسل و فروش آن به کیشوندان و گردشگران، زمینه رونق اقتصادی این روستا را بی از پیش فراهم کرده اند. در روستای باغو، یکی از آثار ارزشمندی که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد مسجد قدیمی آن است.

نام این مسجد «مسجدالنبی (ص)» است و ساخت آن به سال ۹۸۱ هجری قمری برمی‌گردد. یک مسجد نسبتا کوچک ولی بسیار زیبا که گردشگران در هنگام ورود به روستا در کنار آن توقف می‌کنند تا به بازدید از آن بپردازند. در کنار این مسجد چاه آبی قدیمی نیز قرار دارد. لازم به ذکر است که این مسجد تاریخی دارای یک مناره است و دیوار خارجی آن بسیار کوتاه است به طوری که حیاط آن از بیرون هم به راحتی دیده می شود. در سفر به باغو، تماشای این مسجد را از دست ندهید.

 

کشتی یونانی

در 4 مرداد سال 1345، در روزی مه‎آلود، کشتی پهن ‌پیکر یونانی به نام کولااف، در غرب جزیره به گل نشست.

اين كشتي در سال ۱۳۲۲ شمسي توسط شركت ويليام هاميلتون به وزن ۷۰۶۱ تن و به طول ۱۳۶ متر در بندر گلاسكو در اسكاتلند ساخته شد و در روز ۴ مرداد ۱۳۴۵ به هنگام بازگشت از ايران، در سفر دريايي خود به كشور يونان در عرض جغرافيايي ۲۶ و ۲۰ درجه شمالي و طول جغرافيايي ۵۳ و ۵۴ درجه شرقي به گل نشست و هشتاد روز تلاش اورينوكو، يدك‌كش هلندي براي بيرون كشيدن اين كشتي به ثمر نرسيد.

سرنشينان كشتي مجبور به ترك آن شدند و بار آن تخليه شد، چرا كه عمليات بيرون كشيدن كشتي از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نبود. اين كشتي در زمان به گل نشستن متعلق به كشور يونان و بنام كولااف بوده است و در ابتدا “شيپور امپراتور” سپس “ناتوراليست” و در سال هاي بين ۱۳۳۸ تا يكسال قبل از توقف، در مالكيت خطوط كشتيراني ايران با نام‌هاي “سيروس فارس”‌، “همدان” در تردد بوده است،

بومیان جزیره می گویند که یونانی ها پس از ترکِ کشتی آن را آتش زده و شاهد سوختن آن بوده اند. این روایت می تواند درست باشد چرا که امروزه هیچ عنصر غیر فولادی در بدنه و عرشه کشتی به چشم نمی خورد.

 

کلبه هور

در غربی ترین نقطه کیش دماغه ای وجود دارد که از قدیم کلبه هور نامیده می شده است. جذابیت دماغه کلبه هور بیشتر به خاطر طبیعت وحشی این منطقه است که در اکثر مواقع سال برخورد موجهای بزرگ با صخره های سنگی بسیار هیجان برانگیز است.

در این مجموعه، آب شوری که بوسیله انرژی باد از اعماق زمین به بالا کشیده میشود، با بهره گیری از انرژی خورشیدی، شیرین و قابل شرب می‎گردد. بازدید از کلبه هور نیز رایگان است و هزینه‎ای ندارد.

 

باغ راه

باغ راه کیش در بین باغ راههای ایران طولانی ترین آنها محسوب می شود و شامل نه دروازه و اثر تاریخی کشورها و هشت باغ ایرانی که دارای فاکتور ها و آثار هنری، معماری تاریخی و طبیعی ایران است.

اولین اثر در این مجموعه دروازه قران است و در ادامه سی و سه پل اصفهان ، دروازه هارونیه مشهد ، دروازه رق آباد کرمان ، پل دختر لرستان ، دروازه ارگ علیشاه تبریز ، دروازه طاق بستان کرمانشاه و دروازه های شمیران در این مجموعه جا گرفته اند که در آخر این مجموعه در میدان هرمز با سردر باغ ملی تهران خاتمه می یابد.لازم به ذکر است که در باغ راه ایرانی رودخانه ای به طول ۴۰۰ متر، ۱۱ آبنما،۹نقاشی دیواری و ۴۰۰ جوی آب وجود دارد.. در مسیر این پارک خطی رستوران هایی با انواع غذاهای سنتی و محلی و غرفه های صنایع دستی مربوط به هر باغ ایرانی طراحی و ایجاد می شود. این باغ راه به همت سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش با هدف ایجاد جاذبه و معرفی فرهنگ اقوام ایرانی طراحی شده است.

 

گذرگاه هنرمندان

یکی از دیدنیهای کیش مجموعه گذر هنرمندان كيش است که معرف مشاهیر بزرگ ایران زمین است.

این مجموعه از سال 1378 در ضلع شرقي پارك حاشيه اي حد فاصل ميدان سنايي تا ميدان ساحل ساخته شد و به تدريج در مراحل مختلف بر شمار تنديس هاي نصب شده، در اين گذرگاه از مهمترين اهداف تاسيس اين حرکت فرهنگی آشنايي بيشتر نسل جوان و گردشگران خارجي با مشاهير فرهنگ و ادب كشورمان و گراميداشت ياد و خاطره اين گنجينه هاي ارزشمند ايران اسلامي است.

علاوه بر اين گرد آوردن اين تنديس ها در كنار يكديگر جايگاه هنر و جامعه هنري ايران را به تصوير مي كشد و هنرمندان اين مرز وبوم را به فرهنگ دوستان سرزمين هاي ديگر مي شناساند. گذر هنر مندان کیش از مکانهای دیدنی کیش میباشد که گردشگران زیادی را به خود جلب میکند. فضاي زيباي گذر به علاقه‌مندان امكان گرفتن عكس يادگاري با اساتيد را مي‌دهد.

برخي از هنرمنداني كه تنديس آنها در گذرهنرمندان کیش نصب شده است:

ابوالحسن صبا، موسيقيدان و سازنده ساز-غلامحسين بنان، موسيقيدان و خواننده آواز-شريف لطفي، موسيقيدان-علي محمد حيدريان، نقاش-حسين بهزاد، نقاش مينياتو-مرتضي مميز، طراح گرافيك-غلامحسين سپنتا، سينماگر-كريم پيرنيا، معمار-قنبري مهر، هنرمند هنرهاي دستي-غلامحسين اميرخاني، خوشنويس -عزت الله انتظامي و …

تمامی اطلاعات سفر را میتوانید از ما بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *