مقالات

شب یلدا در جزیره کیش

اکثر مجموعه از قبیل رستوران ها، کشتی های تفریحی و … ، شب یلدا در جزیره کیش برنامه های شاد و متنوع و برنامه های ویژه ای دارند. حال با ما همراه باشید که بدانیم ریشه شب یلدا از کجا گرفته شده و چه رسم و رسوماتی در این شب اجرا می شود.

شب یلدا که با نام شب چله نیز شناخته می شود، به عنوان بلندترین شب سال و آخرین شب آذر ماه شناخته شده است قدمتی تاریخی و بسیار طولانی دارد، دلیل اینکه این شب را شب چله می نامند  این است که فردای آن چله بزرگ که به مدت 40 روز به طول می انجامد شروع خواهد شد.

فلسفه جالب نام یلدا و شب چله

واژه یلدا از ریشه سریانی گرفته شده و  به معنی میلاد و ولادت است. ولادت و میلاد خورشید.

در برهان قاطع سال 1015 قمری نوشته شده که:«یلدا شب آخر پاییز و شب اول زمستان می باشد که اول جدی و آخر قوس است و آن درازترین شب هاست در تمام سال و در آن شب و یا نزدیک به آن شب آفتاب به برج جَدی تحویل می کند و گویند آن شب به غایت شوم و نامبارک می باشد و بعضی گفته اند شب یلدا یازدهم جدی است.

شب نشینی از رسوم سنتی شب یلدا

مراسم و شب نشینی شب یلدا از جمله مراسم های سنتی متداول در ایران است.

مراسم شب یلدا اگرچه از دیرباز تا به امروز به میزان کمی آن هم نسبت به فرهنگ های مختلف دستخوش تغییرات شده  اما به هرگز فراموش نشده و حتی ماندگارتر هم شده است. این آداب و رسوم از گذشتگان، مادربزرگ ها و پدربزرگ ها سینه به سینه ادامه پیدا کرده است.

در این شب معمولاً خانواده‌ها در منزل بزرگتر فامیل دور هم جمع می‌شوند و تا نیمه شب در کنار هم می مانند و اشعار حافظ می‌خوانند. همچنین خیلی از افراد به فال حافظ گرفتن در این شب اعتقاد زیادی دارند و آن را خوش یمن می‌دانند. بزرگترها نیز با تعریف کردن خاطرات خود و داستان‌ها کوچکترها را سرگرم می‌کنند.

در رستوران ها و کشتی های تفریحی، شب یلدا را در جزیره کیش در کنار خانواده خود جشن بگیرید و میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

استفاده از کرسی در شب یلدا

در بیشتر نقاط ایران در مناطق سردسیر، کرسی از ویژگی های بارز شب یلدا می باشد، ایرانیان زیر چهارپایه چوبی که کرسی نام دارد با گذاشتن منقل روی خاکستر و رفتن به زیر آن میز چوبی خود را گرم می کنند.

تمامی اطلاعات سفر را می توانید از ما بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *