مقالات

باید ها و نباید های سفر در دوران بارداری

بارداری

در دوران بارداری می توانم مسافرت بروم؟

 

آیا نیاز به مسافرت رفتن در دوران بارداری پیداکرده‌اید؟ اینجا یک معضل به وجود می‌آید که شما نمی‌دانید این سفر به شما توصیه می‌شود یا نه !
خب ، قانون طلایی این است که چون حاملگی هر شخصی منحصربه‌فرد است ، پیش از گرفتن هرگونه تصمیم با پزشک خود مشورت کنید ، تنها یک پزشک می‌داند شما و نوزاد چقدر در معرض خطر هستید یا باید دقیقاً چه شرایطی را رعایت کنید تا بهترین حالت سفر را داشته باشید .

به‌طورکلی ، برای هر فرد باردار با هر شرایطی ، یک سری نکات مهم و ضروری وجود دارد که باید رعایت کرد . در این مقاله اطلاعاتی درزمینه مسافرت رفتن بانوان باردار در اختیار شما قرار می‌دهیم و به نکات ، احتیاط‌ها و راه‌حل‌هایی اشاره می‌کنیم که با رعایت آن‌ها بتوانید سفری بی‌خطر و لذت‌بخش داشته باشید .

 

 

 

بهتر است بانوان باردار در چه زمان و دوره‌ای از بارداری به مسافرت بروند؟

گاهی اوقات پیشنهاد می‌شود کلا ً در دوران بارداری سفر نکنید ، چون احتیاط‌ها و مسائل خود سفر باعث استرس و نگرانی در مادر می‌شود .
در سه‌ماهه‌ی اول و سه‌ماهه‌ی آخر هم باید بسیار احتیاط کرد و ترجیحاً به سفر نرفت .

در سه‌ماهه‌ی اول جنین به‌شدت آسیب‌پذیر است و احتمال سقط بالاست ، همچنین در ماه‌های اول حالت تهوع ، دل‌پیچه و خستگی مفرط در مادران بسیار بیشتر است و مسافرت در این دوره اذیت کننده است .
در سه‌ماهه‌ی آخر هم احتمال آسیب به جنین و یا زایمان زودرس و … وجود دارد .

در سه‌ماهه‌ی دوم زمان بهتری برای سفر کردن است ، زیرا بدن جنین شکل‌گرفته و از آسیب‌پذیری اولیه عبور کرده است ، بدن مادر بهترین فرم را دارد و دوره‌ی حالت تهوع و دل‌پیچه‌های شدید را پشت سر گذاشته و کمتر در طول سفر اذیت می‌شود .

 

بایدونبایدهای مسافرت در دوران بارداری

۱- پرونده پزشکی خود را که حاوی آخرین گزارش سونوگرافی ، نسخه تجویزشده و پرونده‌های دوره بارداری است را همراه خود بردارید .

۲- داروها و وسایل ضروری را در کیف‌دستی همراه خود داشته باشید ، داروی اضافی و یدکی با خود بردارید .

۳- شماره تماس دکتر خود را با افرادی که با آنان مسافرت می‌کنید به اشتراک بگذارید تا در صورت وقوع اتفاق ، بتوانند درخواست کمک کنند .

۴- از پزشک خود تمامی نکات ایمنی که مختص به شرایط شماست را بپرسید .

۵- چمدان سنگین بلند نکنید .

اگر تنها هستید ، یک چمدان کوچک وسیله جمع کنید تا به شما فشار وارد نشود .

۶- از داروهای خریداری‌شده در یک کشور جدید استفاده نکنید .

۷- به مواردی که باید در سفر با وسایل نقلیه رعایت شوند ، دقت کنید ( به علت اهمیت فراوان در ادامه‌ی مقاله ، به‌طور جداگانه به توضیح کامل این موضوع پرداخته‌ایم )

۸- اگر دچار استرس شدید یا حال شما بد شد ، در مورد کمک خواستن هیچ درنگ و تردیدی نکنید .

۹- در طول سفر به موسیقی‌های آرامش بخش گوش دهید تا به شما احساس راحتی بیشتری دهند .

۱۰- همراه خود خوراکی‌های مفید مانند آجیل ، خشکبار و … بردارید تا در صورت احساس گرسنگی یا افت فشار یا قند آن‌ها را بخورید .

۱۱- آب کافی بنوشید و همراه خود داشته باشید . نوشیدن آب کافی خصوصاً در فصول گرم کمک می‌کند دچار کم‌آبی و یا گرمازدگی نشوید .

۱۲- میان وعده‌های سبک بخورید .

۱۳- از پیاده‌روی طولانی‌مدت ، ورزش‌های سنگین ، ورزش‌های پر تکان پرهیز کنید .

۱۴- در طول حرکت ، دست و پای خود را کش داده ، ماساژ دهید یا ورزش کنید .

۱۵ – کمربند ایمنی خود را به‌هیچ‌وجه باز نکنید . خط صاف کمربند را از زیر شکم و خط کج کمربند را از بین سینه‌ها عبور دهید تا فشاری به شکم وارد نشود .

۱۶- در مسافرت با هواپیما ، قطار و … حداقل یک ساعت قبل از حرکت در مکان حضور پیدا کنید ، که اگر ترافیک بود ، به شما استرس وارد نشود ، و همچنین سالن یا گیت‌ها خلوت باشد تا موقع سوارشدن و یا بلیت گرفتن و … به شما ضربه یا فشار و هُل وارد نشود .

۱۷- اگر به مناطق جنگلی می‌روید و باید از محلول‌های دورکننده حشرات استفاده کنید ، ترجیحاً آن‌ها را روی لباس‌های خود اسپری کنید .

۱۸- مواظب نیش حشرات ، جانوران موذی و … باشید و از رفتن به مناطق و کشورهایی که بیماری منطقه‌ای (مالاریا و … ) یا یک بیماری خاص در آن شیوع پیداکرده خودداری کنید . درصورتی‌که مجبور هستید به این مناطق سفر کنید ، حتماً قبل از آن با مشورت پزشک واکسیناسیون انجام دهید . به این دقت کنید که در دوره بارداری نمی‌توان هر واکسنی را تزریق کرد ، واکسن‌هایی که ویروس ضعیف شده ولی زنده دارند ، می‌توانند خطرناک باشند .

۱۹- مسافرت‌های طولانی‌تر از ۲ تا ۵ ساعت خطر ابتلا به ترومبوز ورید ( لخته‌های خونی) را افزایش می‌دهند ، پس تا حد امکان از سفرهایی که مسیر طولانی دوری‌کنید .

۲۰- مهم‌ترین عامل سقط‌جنین در مسافرت‌ها ، تصادفات می‌باشند … پس خیلی در خصوص مسافرت‌های جاده‌ای با ماشین احتیاط به خرج دهید .


در دوران بارداری با هواپیما مسافرت برویم یا نه ؟ چه وسیله‌ای مناسب‌تر است؟ نکات مسافرت با وسایل نقلیه ؟

سؤال متداولی که برای اکثر بانوان باردار پیش می‌آید این است که آیا می‌توان با هواپیما مسافرت رفت؟ یا اینکه چه وسیله‌ای مناسب‌تر است؟

در هفته‌های آخر بارداری معمولاً اجازه‌ی سوارشدن فرد باردار به هواپیما داده نمی‌شود .

اگر شما دچار بیماری کم‌خونی داسی شکل هستید ، پیشنهاد می‌شود با هواپیما سفر نکنید ، چون در این بیماری با افزایش زیاد ارتفاع و کاهش فشار ، هموگلوبین‌های داسی شکل کنار هم قرارگرفته و انسداد و نارسایی ایجاد می‌کند که می‌تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد.

افراد مبتلابه کم‌خونی داسی شکل باید قبل از پرواز ، خون تزریق کنند تا هموگلوبین خون آن‌ها افزایش پیدا کند و حتماً اکسیژن کمکی با خود داشته باشند . پس در این رابطه حتماً با پزشک خود مشورت کنید .

همچنین از مسافرت با اتوبوس‌ها خودداری کنید.

 

اگر مجاز به سفر هستید ، به نکات زیر دقت کنید :

در مسافرت با هواپیما

۱- نزدیک‌ترین صندلی به دستشویی‌ها یا آن‌هایی که فضای بیشتری دارند را انتخاب کنید . مثلاً صندلی کنار راهرو ، یا صندلی نزدیک درب خروج .
صندلی ردیف وسط ، در امتداد بال‌های هواپیما هم کمترین تکان‌ها رادارند و مکان خوبی برای نشستن است .

۲- کفش و لباس‌های بسیار راحت بپوشید . شلوارهای مخصوص بارداری طوری طراحی‌شده‌اند تا جلوی جریان خون پای شمارا نگیرند و از تورم و خستگی جلوگیری کنند . پس حتماً لباس مخصوص به تن کنید .

۳- در طول سفر ( با تمامی وسایل نقلیه ) به علت ساکن بودن دست‌وپاها ، ممکن است خون در آن‌ها جمع شده و باعث درد و تورم شوند ، پس هر یک ساعت یک‌بار از جای خود بلند شده و دقایقی را پیاده‌روی کنید …. می‌توانید کفش‌های خود را درآورده و پاهای خود را بالا بیاورید یا ماساژ دهید تا گردش خون نرمال باشد .

مسافرت با ماشین

۱- هر یک یا دو ساعت یک‌بار از ماشین پیاده شده و حدود ۱۰ دقیقه نرمش‌های آهسته انجام دهید و بعد ادامه دهید .

۲- اگر راننده هستید ، پشت کمر و زیر خود بالشتک نرم یا مخصوص بگذارید تا دچار گرفتگی عضله و درد نشوید .

۳- اگر خود رانندگی نمی‌کنید ، در صندلی کناری نشسته و کامل صندلی خود را بخوابانید .

۴- حتی اگر یک حادثه بسیار جزئی پیش آمد ، به پزشک مراجعه کنید …. ممکن است تا یک مدت احساس هیچ درد و مشکلی نکنید ولی از داخل دچار خونریزی داخلی و جزئی شده باشید که بعد از چند ساعت خطرناک می‌شود ، پس در صورت بروز هرگونه تصادف یا حادثه و یا خونریزی و … به پزشک مراجعه کنید

۵- ماساژ و کشش دست‌وپاها فراموش نشود .

۶- دفعات زیادی را در بین راه برای دستشویی رفتن و استراحت کردن اختصاص دهید .

مسافرت دریایی

۱- اگر شما به دریا حساس نیستید و دریازده نمی‌شوید ، سفرهای دریایی برای شما منعی ندارد .

۲- مدت زیادی روی عرشه کشتی نمانید تا از آفتاب‌سوختگی و گرمازدگی جلوگیری شود .

۳- از مکان‌هایی که ممکن است از آن بلغزید و یا سُر بخورید اجتناب کنید . در بندر مراقب زمین و سنگ‌های خیس و لیز باشید .

۴- غذاهای دریایی نخورید ، زیرا آن‌ها دارای جیوه هستند که رشد مغز جنین را مختل می‌کند .

۵- از استخرهای عمومی استفاده نکنید تا خطر ابتلا به عفونت‌ها کاهش پیدا کند .

۶- از ورزش‌های آبی و هیجان‌انگیز اجتناب کنید .

۷- فضای کشتی‌ها زیاد است ، روزی ۳۰ دقیقه پیاده‌روی آهسته انجام دهید .

مسافرت با قطار – امن‌ترین راه سفر برای بانوان باردار .
در قطار هیچ چرخش ، پرش یا تغییر ارتفاع ناگهانی وجود ندارد ، و فضای کافی برای پیاده‌روی ، راحت نشستن ، ورزش کردن وجود دارد ، برای همین اکثر افراد یا پزشکان ، قطار را یکی از بهترین گزینه‌های سفر کردن می‌دانند .

نکاتی که در خصوص سفر با قطار می‌توان ذکر کرد :
۱- پشت کمر و پشت سرخود یک بالشتک بگذارید .

۲- داخل کوپه کفش و یا جوراب‌های خود را کامل دربیاورید .

۳- کوپه‌ی نزدیک به دستشویی را انتخاب کنید .

۴- صندلی‌ای که می‌خواهید روی آن بنشینید در جهت حرکت قطار باشد ، چون وقتی اجسام برخلاف دید و خلاف جهت دید حرکت می‌کنند ، به علت خطای دید ، عدم تعادل یا حالت تهوع رخ می‌دهد .

البته سفر با قطار به علت طولانی بودن می‌تواند باعث خستگی یا کلافه شدن مادر شود ، و بعضی افراد در مسیرهایی که با قطار طولانی می‌شود ، سفر با هواپیما را پیشنهاد می‌کنند .

چه زمانی پزشک ، شمارا از مسافرت کردن منع می‌کند؟

این خیلی مهم است که خطرات طول دوران بارداری را در نظر بگیرید ، پس اگر پزشک شما می‌گوید ممکن است عوارضی وجود داشته باشد و نباید به سفر بروید ، پس خواهشا به سفر نروید !
در اینجا برخی مواردی را که ممکن است پزشک خصوصاً در هفته‌های اول بارداری ، شمارا از مسافرت رفتن منع کند، ذکر می‌کنیم .

۱سابقه‌ی زایمان زودرس یا سقط‌جنین :

اگر درگذشته سقط‌جنین داشته‌اید ، یا در خانواده‌تان کسی سقط‌جنین کرده است ، شما باید خیلی مراقب باشید . شاید نتوان از زایمان زودرس جلوگیری کرد ، زیرا تشخیص آن دشوار است اما مطمئناً می‌توانید با رعایت کردن یک زایمان بی‌خطر و سالم را بگذرانید .

به‌غیراز داشتن یک رژیم سالم و مراقبت‌های قبل از زایمان ، شما باید ورزش‌های سنگین و مسافرت رفتن را در زمان بارداری محدود کنید .

برای مشاهده وضعیت حاملگی ، برای معاینه و تست‌های فیزیکی به پزشک مراجعه کنید. اگر شما یک کودک سالم می‌خواهید باید استراحت کنید .

استفاده از ژل واژینال پروژسترون در سه‌ماهه دوم و سوم می‌تواند ابتلا به زایمان زودرس را به‌خصوص در بانوانی که رحم کوتاه دارند کاهش دهد .

همچنین باید داروهای پیشگیری از زایمان زودرس مانند داروهای هفتگی پروژسترون ازجمله هیدرو کسی پروژسترون کاپ روات hydroxyprogestrone caproate را در سه‌ماهه دوم مصرف کنید.

هشدار در مورد این دسته داروها :

تمامی داروها عوارض جانبی و شرایط مصرف دارند ، پس در مورد اینکه چه نوع قرص‌هایی را بهتر است بخورید ، با پزشک مشورت کنید .
تزریق این داروها حتماً باید در مراکز پزشکی توسط افراد مجرب انجام شود .
در صورت بروز واکنش‌های آلرژیک ، عود کردن افسردگی در بیمارانی که سابقه افسردگی دارند ، افزایش فشار و قند خون و … دارو قطع و به پشک مراجعه شود

تداخلات دارویی : این دارو با کافئین ، انواع استامینوفن و ایبوبروفن ها ، بروپروپیون ، تئوفیلین جی ، نیکوتینیک اسید ، کلوزاپین ، گلی بنکلامید ، استیل سالیسیلیک تداخل دارد .

موارد منع مصرف : افرادی که بیماری کبدی فعال ، فشار بالا ، بیماری حاد یا سابقه ترومبوز یا اختلالات ترومبولیک , سرطان پستان , خونریزی واژینال نامرتبط با بارداری دارند ، نباید از این دارو استفاده کنند .

 

 

۲بارداری چندگانه ( دوقلو ، سه‌قلو و … )
دوقلو و سه‌قلوها معمولاً زود به دنیا می‌آیند ، بنابراین خیلی مهم است که در مورد زمان و گزینه‌های تولد با ماما و پزشک خود صحبت کنید . به‌طورکلی چند قلوها قبل از ۳۸ هفته به دنیا می‌آیند ، بیش از نیمی از دوقلوها بیش از ۳۷ هفته ( ۹ ماه و یک هفته ) طول می‌کشد و تقریباً ۷۵ درصد از سه‌قلو و … قبل از ۳۵ هفتگی ( ۸ ماه و ۳ هفته ) به دنیا می‌آیند .

بنابراین اگر شما در سه‌ماهه‌ی آخر بارداری هستید ، بهتر است احتیاط را رعایت کرده ، در خانه بمانید و استراحت کنید .

 

۳فشارخون بالا

اگر به فشارخون بالا مبتلا هستید ، خیلی مهم است که اقدامات احتیاطی را رعایت و به‌اندازه کافی استراحت کنید .

فشارخون بالا در دوران بارداری خطرات مختلفی به همراه دارد ، مانند : کاهش جریان خون به جفت ؛ جنین از جفت مواد مغذی و اکسیژن دریافت می‌کند ، پس افزایش فشارخون باعث کاهش رسیدن مواد مغذی و اکسیژن کافی به جنین شده و یکی از دلایل کاهش وزن نوزاد هنگام تولد است .

فشارخون بالا می‌تواند باعث انقباض و یا جدا شدن جفت از دیواره‌ی رحم شود که این‌یک وضعیت جدی است ، زیرا خونریزی شدید در مادر ایجاد کرده و رسیدن اکسیژن به جنین قطع می‌شود .

اگر زنان بعد از ۲۰ هفته حاملگی پره اکلامپسی شوند ، احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های عروقی وجود دارد ، حتی اگر بعد از بارداری فشار به حالت نرمال برگردد .
پره اکلامپسی: تا هفته ۲۰ بارداری ، خانم باردار فشارخون نرمال داشته، ولی بعدازآن افزایش فشارخون دارد. از طرف دیگر فرد به‌طور ناگهانی ورم می‌کند و دچار افزایش وزن ناگهانی نیز می‌شود . در این صورت خطر تشنج و مسمومیت خون و تهدید جان مادر وجود داشته و تنها راه درمان آن پایان دادن به حاملگی و خارج کردن جفت و جنین است .

پس بهتر است ذهن خود را آرام و فشار خود را ثابت کنید ، و اولویت را به‌سلامتی خود بدهید .

 

۴اختلالات پلاکتی
افراد مبتلابه مشکلات و اختلالات پلاکتی در معرض خطر ابتلا به انقباضات جفتی ، خونریزی و .. هستند که ممکن است سلامت مادر و جنین را تهدید کند . پس اگر شما دچار هم‌چین اختلالی هستید ، یا مستعد به ابتلا هستید ، مسافرت رفتن در دوران بارداری برای شما ایده‌ی عاقلانه‌ای نیست .

 

۵دیابت بارداری

اگر یک زن در دوران بارداری مبتلابه دیابت شده باشد ، دیابت بارداری میگویند . تقریباً ۲ تا ۱۰ درصد مادران باردار دیابت یا قند خون بالا دارند .

حتی اگر شما دیابت نداشته باشید ، ولی سابقه‌ی خانوادگی دیابت دارید ، باید به همان اندازه مراقب باشید ، زیرا بارداری می‌تواند عوارض بعد از زایمان ایجاد کند و بهترِ است بجای مسافرت کردن ، استراحت کنید و از دیابت بارداری دوری‌کنید .

 

۶گردن رحم ناقص ( سرطان رحم )
هیچ علت قطعی پشت بیماری سرطان رحم وجود ندارد ، این بیماری ممکن است به علت ناهنجاری‌های رحمی یا جفتی رخ دهد . این بیماری با معاینه فیزیکی یا سونوگرافی واژینال مشخص می‌شود . تقریباً ۲۰ یا ۲۵ درصد از حاملگی به علت ناپایداری گردن رحم در سه‌ماهه دوم پایان می‌یابد .

در این بیماری تخلیه سنگین و حساسیت زیاد را احساس می‌کنید ، مخصوصاً وقتی دهانه رحم انسداد فشار کیسه آب را حس کند . گردن رحم دچار درد نمی‌شود ، مگر اینکه در بخش غشائی رخ دهد که باعث زایمان زودرس می‌شود .
بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از زایمان زودرس و داشتن زایمان ایمن ، استراحت کردن است .

 

۷خونریزی در حین بارداری

خونریزی شدید واژینال ممکن است در طول بارداری رخ دهد . البته در ماه‌های اول لکه بینی طبیعی است ، ولی لکه بینی با خونریزی ناشی از عوارض جفتی یا تولد داخل رحمی فرق دارد .

اگر در ماه‌های بارداری دچار خونریزی هستید ، بهتر است ایده سفر را فراموش کنید .

 

۸حاملگی خارج رحمی

این مشکل می‌تواند باعث پارکی لوله فالوب شود و برای مادر و نوزاد تهدیدکننده است . همچنین اگر مادر از پره اکلامپسی به همراه حاملگی خارج رحمی رنج می‌برد ، پس وضعیت آن بسیار جدی است و استراحت کامل در رختخواب توصیه می‌شود .

ممکن است پزشک شما ، به دلایل دیگر شمارا از مسافرت رفتن منع کند . مثلاً در سه‌ماهه اول و آخر پیشنهاد می‌شود از سفر کردن اجتناب شود .

اگر سن شما ۳۵ به بالاست و برای اولین بار است که حامله می‌شوید ، بهتر است سفر نکنید .

 

در دوران بارداری به چه مناطقی سفر کنیم ؟ چه آب و هوایی مناسب‌تر است؟
سؤالی که بعضی از مادران باردار می‌پرسند این است : آیا آب و هوایی وجود دارد که برای زمان بارداری مناسب‌تر باشد؟ در زمان بارداری به کدام مناطق سفر کنیم؟ از رفتن به چه مناطقی دوری‌کنیم؟ و

این سؤال جواب یکسانی ندارد و در هر فرد با دیگری می‌تواند متفاوت باشد ، زیرابه علت‌های بسیار زیادی بستگی دارد . مانند :

۱- گرمایی یا سرمایی بودن مادر

۲- طبعی که در دوران بارداری پیداکرده است

۳- به علت تغییر هورمون‌ها و تغییر خلق خوی افراد ، ممکن است حتی بعضی مکان‌های زیبا و یا موردعلاقه‌شان احساس آرامش را در آن‌ها به هم بزند یا بالعکس و …

بهترین مکان برای مسافرت رفتن ، مکان و منطقه‌ای است که فرد باردار در آن احساس آرامش و لذت بیشتری می‌کند و با شرایط روحی و فیزیکی او سازگاری دارد .

به‌طورکلی در انتخاب یک مقصد برای مسافرت در دوره بارداری باید نکاتی را مدنظر خود داشته باشید:

از رفتن به مناطق مرتفع و کوهستانی خودداری کنید .

مناطق کوهستانی و مرتفع جزء زیباترین و خوش آب‌وهوا ترین مناطق به‌حساب می‌آیند ، ولی چون در ارتفاعات فشار کاهش می‌یابد ، باعث می‌شود اکسیژن کمتری به جنین برسد و در بانوان مبتلابه کم‌خونی داسی شکل ، خطر جدی ایجاد می‌کند . پس گزینه‌ی خیلی خوبی برای مسافرت نیست .

مناطقی را انتخاب کنید که مادر باردار بتواند در آن ورزش‌های آرامش‌بخش مانند : یوگا ، پیاده‌روی ، شنا و … انجام دهد .

به مکان‌های گرم نروید ! در دوران بارداری ، شما احساس خستگی بیشتر و زودتری نسبت به حالت عادی می‌کنید و گاهی اوقات دچار گرگرفتگی می‌شوید . پس رفتن به مناطق گرم نمی‌تواند گزینه‌ی لذت بخشی برای شما باشد . خصوصاً اینکه ممکن است دچار گرمازدگی یا کم‌آبی شوید .

سفر به مناطق گرم می‌تواند شوک گرمایی به جنین وارد کند و نامناسب است .

در فصول سرد و بارانی ، به مناطقی که یخبندان شدید دارند سفر نکنید ! زیرا خطر لغزش ، تصادف ، یا زمین خوردن بالاست .

شما در مسافرت‌های دوره‌ی بارداری احتیاط‌ می کنید؟ دوست دارید به کیش سفر کنید؟ نظرتان را در اینستاگرام ما بنویسید.
https://www.instagram.com/offer_kish/

ما در کیش هستیم بهترین راهنمای شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *