مقالات

برنزه کردن با چه روغنی بهتر است؟

برنزه کردن

سه ماه تابستون فرصت خوبی است برای برنزه کردن . اما این خوش رنگی پوست اگر با دقت انجام نشود می تواند عوارض خطرناکی داشته باشد. ازآنجا كه هدف شما برنزه‌شدن است نه سوختن، چند دقیقه را باید صرف ارزیابی میزان خطری كه متوجه‌تان است بكنید. باید تعیین كنید چه نوع پوستی دارید آیا پوست شما روشن است یا تیره؟ آنها كه پوست و چشم‌های روشنی دارند باید بیشتر مراقب آفتاب سوختگی باشند.

بیشتر این افراد تا 15 دقیقه هم ممكن است بسوزند. هرچه تیره‌تر باشید، می‌توانید مقدار بیشتری از نور خورشید را بدون سوختگی تحمل كنید. بعد باید ببینید تا چه میزان به خط استوا نزدیك هستید.

چه کسی پوست برنزه را مُد کرد؟

برنزه کردن

در گذشته رنگ پوست افراد طبقه اجتماعی آنها را تعیین می‌‌کرد. سفیدپوست‌ها متعلق به طبقه بالای اجتماع و سیاه‌پوست‌ها و رنگین‌پوست‌ها جزو طبقه پایین و کارگر بودند. ر یونان باستان و روم زن‌ها برای اینکه سفیدتر و رنگ‌پریده‌تر به نظر برسند، صورتشان را با سرب رنگ می‌کردند تا جایی که حتی به این خاطر مسموم می‌شدند.

همچنین در اواسط قرن دهم میلادی هم از آرسنیک برای سفیدکردن صورت استفاده می‌‌شد که آن هم نتایج مرگباری به دنبال داشت. در بریتانیا ملکه الیزابت و زنان اشرافی از خانه خارج نمی‌‌شدند تا چهره رنگ‌پریده خود را حفظ کنند ولی این وضعیت مدتی بعد عوض شد. سال ١٩٣٠ مدهای جدید به‌تدریج جای خود را بین زنان باز کرد.

خانم کوکوکانل (از طراحان مد) در حین سفر از پاریس به کن برای شرکت در یک فستیوال مد به ‌طور تصادفی زیر آفتاب برنزه شد و به زودی همه جای دنیا طرفداران مد دنبال این بودند که برنزه شوند. سال ١٩٧٠ گروه‌های مختلف از هر رده سنی خودشان را زیر آفتاب کباب می‌‌کردند؛ بدون اینکه بدانند برنزه‌شدن می‎تواند زمینه‌‌ساز ابتلا به سرطان در ١٠ تا ٢٠ سال بعدی عمرشان باشد.

سال ٢٠٠٥ میزان سرطان پوست شدیدا در حال افزایش بود ولی طرفداران خورشید همچنان به برنزه‌کردن خود مشغول‌ بودند. لایه اوزن در سرتاسر کره زمین نازک‌تر شده است و حفره‌های موجود در آن که تهدیدی برای پوست هستند، همچنان در حال افزایش‌اند.

زمان مناسب برای آفتاب گرفتن

برنزه کردن

در جلسه اول توصیه می‌شود حداکثر 30دقیقه زیر آفتاب بخوابید. بین هر جلسه آفتاب‌گرفتن باید یک روز به پوست‌تان استراحت بدهید. در جلسه دوم 45 دقیقه و جلسه سوم یک ساعت زیر آفتاب بخوابید؛ یک ربع به جلو، یک ربع به پشت، یک ربع به پهلوی راست و یک ربع به پهلوی چپ.
محققان افرادی که پوست روشن تری دارند را تا حد 3 مرتبه در هفته برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید مجاز می دانند. البته باید بدانید که کرم ضد آفتاب لازمه حضور در معرض آفتاب است. به دلیل آنکه آفتاب در پوست های روشن سبب پیری زودرس و ابتلای فرد به سرطان پوست می شود با بروز مشکل به جای آن مکمل های ویتامین D مصرف کنند.

افراد با پوست های تیره تر به دفعات 4 الی 5 بار در طول هفته می توانند در معرض نور خورشید قرار گیرند.

در صورتیکه فرد به منظور تأمین ویتامین D بدن خود هر روز به مدت 20 دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرد کافی است.
فردی که کمبود ویتامین D دارد تنها به وسیله آفتاب نمی تواند نیاز خود به این ویتامین را تأمین کند به خصوص کوکانی که از شیر مادر محروم هستند باید بیشتر در معرض نور آفتاب قرار گیرند.

اسپری‌های مخصوص برنزه‌شدن زیر آفتاب نیز روند جذب نور را تسریع می‌کنند و رنگ‌های مختلفی به پوست می‌دهند از جمله طلایی، مسی، هویجی و شکلاتی. برخی از این محصولات دارای مقداری مواد اتوبرنز هستند و برای کسانی مناسبند که برای برنزه شدن عجله دارند. بعد از زدن روغن هر 5 دقیقه یک بار با آبپاش سراسر بدن‌تان را مرطوب كنيد. نوشیدن آب و خوردن میوه‌های تابستانی را هم فراموش نکنید! هر زمان احساس کردید ضربان قلب‌تان بالا رفته یا سردرد گرفته‌اید از زیر آفتاب بلند شوید، دوش بگیرید و چند دقیقه‌ای در سایه قدم بزنید.

رنگتان را تثبیت کنید و بیشتر برنزه بمانید

با اتمام زمان آفتاب‌گرفتن حتما با آب ولرم یا نسبتا خنک دوش بگیرید و روغن‌های اضافی را خوب بشویید. سپس با برداشتن و گذاشتن حوله روی پوست، رطوبت آن را بگیرید. از کشیدن حوله روی پوست خودداری کنید. بعد از آن حتما از یک لوسیون مرطوب‌کننده استفاده کنید. البته لوسیون‌ها و ژل‌های مخصوص بعد از آفتاب هم هستند که پوست را خنک و ترمیم و رنگ برنزه پوست را تثبیت می‌کنند. این لوسیون‌ها معمولا برای پوست بدن طراحی شده‌اند. برای پوست صورت‌تان باید از کرم‌های مخصوص صورت استفاده کنید. در ادامه روز نیز هر زمان احساس کردید پوست‌تان خشک شده دوباره به آن لوسیون بزنید. آفتاب باعث می‌شود بیش از پیش به این مرطوب‌کننده‌ها احتیاج پیدا کنید. برای تهیه تمامی این روغن‌ها و لوسیون‌ها می‌توانید به فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی یا داروخانه‌ها مراجعه کنید.

بهترین روغن برای برنزه شدن با آفتاب

 

• روغن آووکادو

 

برنزه کردن

روغن آووکادو برای پوست های خشک و حساس مناسب است و از آن جایی که آووکادو خود یک میوه سرد است به کمک روغن آن می توان پوست را مرطوب کرده و اسیدهای چرب و ویتامین بدن را تامین کرد.

• روغن نارگیل

روغن نارگیل برای پوست های حساس و پوست هایی که سریع سرخ و ملتهب می شوند مناسب بوده و با کمک آن می توان پوست برنزه و زیبایی به دست آورد.

• عصاره چای سبز و یا آلوئه ورا

برنزه کردن

یکی از موادی که از سوختن پوست در زیر آفتاب جلوگیری می کند، آنتی اکسیدان است که در عصاره چای سبز و آلوئه ورا وجود دارد. این دو ماده پوست را خنک و آرام کرده و علاوه بر محافظت در برابر اشعه های مضر خورشید ،پوست را آبرسانی می کند.ترکیب این دو عصاره هم می تواند انعطاف پذیری پوست را بالا برده و چربی و یا خشکی بیش از حد پوست را از بین ببرد.

• روغن فندق

روغن فندق سرشار از ویتامین E بوده و یکی از محبوب ترین روغن های طبیعی موجود برای آفتاب گرفتن است. همچنین به دلیل مقادیر زیاد اسید چرب، این روغن به سرعت جذب پوست می شود.

• روغن زیتون

برنزه کردن

زیتون حاوی مقادیر زیادی ویتامین E بوده و از آن جایی که مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارد برای آرام کردن پوست مناسب است. از طرفی روغن زیتون می تواند پوست را به زیبایی برنزه کرده وبا ترکیب آن با کمی آب هویج می توان پوست را در کمترین زمان ممکن برنزه کرد.

• روغن آفتاب گردان

برنزه کردن

علاوه بر این که روغن آفتاب گردان یک مرطوب کننده قوی برای پوست است، برای برنزه کردن پوست هم مناسب است و می توان با کمک این روغن رطوبت پوست را در حین آفتاب گرفتن حفظ کرد. همچنین این روغن از بروز چروک و خطوط چهره که از قرار گیری در زیر آفتاب به وجود می آید، جلوگیری می کند.

• روغن کنجد

برنزه کردن

روغن کنجد هم مانند روغن نارگیل حاوی SPF بوده و برای جلوگیری از اشعه های مضر آفتاب مناسب است. البته این روغن بوی شدیدی دارد و بهتر است از آن با ترکیب دیگر روغن ها استفاده شود.

بهترین ترکیب روغن های طبیعی برای برنزه کردن پوست

ترکیب 80% روغن نارگیل
10% روغن آفتابگردان
5% روغن کنجد
5% روغن زیتون است.
زیرا ترکیب این روغن ها با یکدیگر می تواند هم رنگ پوست را به زیبایی برنزه کند و هم در برابر اشعه های مضر آفتاب از پوست محافظت کند.

آفتاب سوختگی را با برنزه شدن اشتباه نگیرید

برنزه کردن زیر نور خورشید

زمانی که آفتاب سوختگی اتفاق می افتد پوست قرمز و دردناک شده و هنگام لمس، سطح آن گرم است. آفتاب سوختگی معمولا ظرف چند ساعت پس از اینکه پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرید ظاهر می شود و ممکن است بین چند روز یا چند هفته طول بکشد تا ناپدید شود.
قرار گرفتن در معرض شدید نور خورشید که منجر به آفتاب سوختگی شود احتمال خطر بروز برخی عوارض و بیماری های مرتبط با پوست را افزایش می دهد. برخی از این موارد عبارتند از پوست خشک، چروک زودرس، لکه های تیره (کبدی)، کراتوزهای آکتینیک و سرطان پوست شامل ملانوما.

کدام افراد بیشتر می سوزند؟

افراد دارای پوست روشن بیش از افراد با پوست تیره احتمال دارد دچار آفتاب سوختگی شوند. این بدان علت است که افراد دارای پوست تیره ملانین بیشتری دارند که در برابر آفتاب سوختگی از پوست محافظت می کند اما نمی تواند در مقابل صدمات پوست ناشی از اشعه UV از پوست مراقبت کند.

ما در کیش هستیم و بهترین راهنمای شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *